Diensten

De opmars van videospots

Als een foto al meer zegt dan 1000 woorden, dan is de zeggingskracht van een videospot vele malen groter.

Geen wonder dat je in onze huidige maatschappij steeds meer uitingen ziet middels bewegend beeld, eventueel ondersteund met geluid.

Monitoren – klein en groot – vind je tegenwoordig overal: op pleinen, stations, bushaltes, treinen, bussen, winkels.
Deze bestoken ons met allerlei informatie, variërend van dienstregelingen tot reclame.
Of ze trekken de aandacht met actueel nieuws.
Of ze geven je een kijkje in de bakkerij van een populaire banketbakker om je het wachten als klant in de rij te veraangenamen.

Beeld- en geluiddragers zijn klein en eenvoudig om hun taken uit te voeren. DVD-spelers en PC’s herhalen de materie moeiteloos en eindeloos.

Television:

Op televisie is een spot van 30 seconden al vrij lang om daarmee iemands aandacht van begin tot eind te kunnen blijven behouden. Herhaling van reclamespots en promo’s is dan noodzakelijk om de kijker van de boodschap te doordringen.

Op zender worden dit soort trailers meestal binnen een reclameblok gespeeld. Hierin bevindt de videospot zich te midden van andere spots die even hard om ieders aandacht vechten.

Een goed overwogen compositie van beeld, muziek, dialoog, voice-over en eventueel grafische ondersteuning bepaalt hoe de kijker reageert op de spot en of hij vervolgens zijn aandacht er op wil richten.

Een goede spot bindt zich vooral door zijn inhoud aan de kijker en niet alleen door een hippe montagesnelheid of een populair hitje als muziek.

Al 15 jaar zit ik in dit vak en nog altijd word ik gevraagd om promo’s voor televisie te maken.

Internet:

Ook internet biedt nu alle mogelijkheden om met ‘streaming video’ je boodschap in beeld en geluid uit te dragen. Een toepassing die steeds meer verlangd wordt omdat bewegend beeld eerder de aandacht trekt dan een afbeelding en tevens de boodschap helderder overbrengen kan.

De moeilijkheid hierbij echter is het kunnen behouden van die aandacht. Want in tegenstelling tot een afbeelding vraagt een videospot van de internetsurfer enige tijd om te blijven kijken. En wie heeft er tegenwoordig nog tijd?

De benodigde vakkundigheid bij het maken van een dergelijke videospot zit ‘m dan ook in het kunnen verpakken van de belangrijkste informatie op een aantrekkelijke, liefst amusante manier binnen een zo kort mogelijke tijd.

In tegenstelling tot televisie kan de internetsurfer met een muisklik kiezen of en welke videospot hij wil bekijken. Daardoor heeft hij zijn interesse voor de spot al bepaald en zal hij genegen zijn wat langer en met meer aandacht te blijven kijken dan naar zomaar een reclamespot op televisie.

Maar dan nog gunt de gemiddelde surfer zich meestal weinig tijd. Als hij ziet dat de resterende lengte van een spelende videospot bijvoorbeeld nog 3:49 minuten is, zal de inhoud boeiend genoeg moeten zijn om hem tot het einde toe te kunnen vasthouden.

Montage:

De montage van een goede spot speelt een grote, misschien wel de belangrijkste rol:

  • welke beelden eerst?
  • met welke snelheid mogen de beelden zich afwisselen?
  • wat voor soort muziek moet de beelden ‘dragen’ en verbinden?
  • is er noodzaak voor grafische tekst over het beeld?
  • hoe laten we de kijker ‘los’ aan het eind van de videospot?

Hierin ligt mijn kracht. Voor elke nieuw te maken spot bedenk ik een onderscheidend concept en voer deze uit tot een volledig eindproduct, met steeds de gewenste  doelgroep voor ogen houdend.

Opdrachtgevers vinden dat ik de vertaalslag tussen hun idee en mijn uitvoering ervan, altijd goed kan maken.

Met mijn ervaring als voice-over, acteur of presentator ben ik eventueel ook in die rollen inzetbaar.